Het vertrouwen van de Britse consumenten is de afgelopen maand, na de brexit, gedaald met een index van -12 in vergelijking met -1 in juni. Dat blijkt uit marktonderzoek van de Duitse firma GfK.
De daling is de grootste sinds de rellen in maart 1990, na de invoering van de poll tax, die het einde van de regering Thatcher inluidde.
Vorige week bleek de economie in juli net zo hard te krimpen als begin 2009, het begin van de financiële crisis. In aanloop naar het Britse referendum was de economie nog gegroeid, maar de verwachting was ook dat die groei zou omslaan, als Groot-Brittannië ervoor zou kiezen de Europese Unie te verlaten.
(klik voor vergroting)
Uit het onderzoek van GfK blijkt dat de consumenten zich meer zorgen maken over de gevolgen van een Brexit. Ze maken zich voornamelijk zorgen over hun persoonlijke financiële situatie en over de staat van de Britse economie.
Een deel van de resultaten is verzameld voordat Theresa May premier werd. Het Britse kabinet hoopt ongetwijfeld het vertrouwen te kunnen herstellen door de politieke stabiliteit in de komende maanden te waarborgen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl